Garanti

Hvad betyder det når et firma tilbyder garanti på et produkt?

Med en garanti er du bedre stillet end med fortrydelsesretten og reklamationsretten alene. Det er nemmest at forklare, hvad en garanti er, ved at sætte det op imod netop de to andre ting:

Med en reklamationsret har du, i teorien, i 2 år en begrænset garanti over dit produkt. Går det i stykker inden de første 6 måneder, skal producenten bevise, at det er din skyld at der er fejl på produktet, mens du i de sidste 18 måneder skal bevise, at det er producentens skyld. En fortrydelsesret giver dig ret til at fortryde et køb i blot 14 dage. Går dit produkt i stykker efter eksempelvis 11 måneder, bliver det ikke nødvendigvis erstattet af reklamationsretten.

En garanti er en udvidet reklamationsret, den erhvervsdrivende, i de fleste tilfælde sælger, kan give dig den anden part i handlen (køber). For at en garanti retmæssigt kan kaldes en garanti skal den derfor vare længere end reklamationsrettens 2 år, dække mere (eks. ombytning trods vandskade) eller på anden måde tilbyde en fordel.
Hvorvidt en erhvervsdrivende vil udstede en garanti eller ej er frivilligt. En ofte set garanti er eksempelvis 2 års garanti på et produkt, hvor du nemt og bekvemt kan få produktet byttet, hvis det går i stykker indenfor 2 år – altså en del længere end en almindelig reklamationsret.

Det er vigtigt at nævne, at en eventuel garanti ikke erstatter reklamationsretten eller fortrydelsesretten – de virker blot side om side.