Demens i hjemmet udvikler hjælpemiddel til demensramte

Tele Call deltog i perioden 2011 – 2013 i projektet Demens i hjemmet

Formålet med projektet var overordnet set at sikre hjemmeboende dementes opretholdelse af en større livskvalitet, gennem en metode til udvikling af hjælpemidler for mennesker med demens som bor i eget hjem, så den ramte kan forblive i eget hjem længts muligt.

Projektet havde 2 delformål. Det første delformål var at udvikle hjælpemidler til mennesker med demens som bor i eget hjem. Udviklingen gjorde brug af brugerdreven innovation som metode. Det andet delformål var at udvikle mock-ups* af teknologiske hjælpemidler, der kunne understøtte mennesker med let til moderat demens som bor i eget hjem. Hjælpemidlet skulle hjælpe den enkelte til at blive mere selvhjulpen, og til at opretholde en høj livskvalitet i eget hjem.

Idé og initiativtageren til projekt Demens i Hjemmet var Teknologisk Institut – Center for Robotteknologi, der også var tovholder på projektet.

Tele Calls rolle:
Vi indgik i Demens i hjemmet med vores ekspert viden inden for såvel kommunikation som telefoni til ældre og handicappede. Vores bidrag til Demens i hjemmet skete igennem vores udvikling af kommunikationsteknologiske mock-ups af fremtidens kommunikationshjælpemidler. Vores tilgang til projektet var at kombinere vores viden om telefon- og kommunikationshjælpemidler med brugerdreven innovation, så udviklingen kunne tage udgangspunkt i det allermest vigtige – nemlig brugernes behov. Det var fra starten af vigtigt for os at kende slutbrugerens egentlige behov, for noget stod klart allerede før projektet gik i gang; de løsninger der findes i dag er ikke tilstrækkelige. Efter mange år i telefonibranchen vidste vi, at det brede udvalg af ældre- og handicapvenlige telefoner der fandtes, ikke var en langtidsholdbar løsning, for mennesker med demens. Apps som hjælper med struktur som fx MOBI:DO kan hjælpe mennesker med let demens, men på et tidspunkt bliver betjeningen af smartphonen i sig selv, så stor en ufordring, at brugeren ikke længere kan anvende løsningen. Da demens er en lidelse som bliver værre med tiden, var det vigtigt for os at finde frem til en løsning, der kunne følge det enkelte menneske i takt med demensens udvikling, og samtidig give det enkelte menneske muligheden for at være så selvstændig i eget hjem som muligt.

Andre samarbejdspartnere:
Ud over Teknologisk Institut deltog blandt andet Designskolen Kolding, Servicestyrelsen, Odense Kommune, Esbjerg Kommune og Vejle Kommune i Demens i hjemmet.

Resultat:
Som en naturlig følge af projekt Nem Kommunikation blev målgruppens karakteristika beskrevet, hvilket resulterede i et dybt og vigtigt kendskab til målgruppens behov. Foruden dette kendskab havde det ikke været muligt at designe hjælpemidlet ud fra de parametre, der i dag gør

hjælpemidlet til en succes.
Vigtigst af alt resulterede projektet i en mock-up og i det følgende projekt Nem Kommunikation, som samlet set har givet os hjælpemidlet, der i dag går under navnet DoMyDay – Nem Kommunikation. Et hjælpemiddel, som hver dag hjælper flere og flere mennesker med demens og andre kognitive udfordringer. Hvis du vil vide mere om DoMyDay – Nem Kommunikation, kan du klikke her

* En mock-up er en model af et færdigt produkt, som bruges i produktudviklingen.

Se mere om DoMyDay -Nem Kommunikation herunder

DoMyDay produktbeskrivelse

Dansk teknologi gør kvinde med Downs syndrom selvstændig

DoMyDay lader hjerneskadede være sig selv

Ny undersøgelse: Dette hjælpemiddel gør en forskel for mennesker som lider af demens

Odense Kommune implementerer DoMyDay