Telefon lader hjerneskadede være sig selv

Bente med en Hjerneskade har fået struktur på dagen igen vha. DoMyDay

Resultater fra en testafprøvning, der er foretaget af Syddansk Sundhedsinnovation som en del af projektet patient@home, peger på, at telefonen ”DoMyDay – Nem Kommunikation” giver folk med hjerneskader muligheder for at klare opgaver, som de ellers ikke havde kunnet. En af dem er 56-årige Bente Jacobsen. For hende har telefonen betydet meget.

”Der var mange ting, jeg ikke kunne gøre førhen. Jeg kunne ikke tage mig sammen til at vaske tøj eller gøre rent,” siger Bente Jacobsen. Den nye telefon skulle vise sig at være løsningen på mange af hendes problemer.

”Den har hjulpet mig meget. Med den nye telefon kan jeg ikke komme til at gøre noget forkert. Den sætter mig i gang, når jeg skal støvsuge, eller hvis jeg skal huske at tage mine piller. Det giver mig bedre muligheder for at være mig selv,” siger Bente Jacobsen.

Bente blev for to år siden ramt af pludselig blodprop, der gjorde hende hjerneskadet. Det var en stor udfordring og en hård tid for både hende selv og hendes nærmeste. Men også for familien har Bentes nye telefon været en hjælp.

”Min familie kan mærke forskel efter jeg har fået telefonen. Det er de glade for. Min datter vil også gerne have sådan en, men jeg har fortalt hende, at det kan hun altså ikke få,” griner Bente Jacobsen.

Hun er ikke i tvivl om, at hendes telefon er vigtig, for at hun kan få lov at leve det liv, hun gerne vil med sin hjerneskade.

”Jeg kan ikke undvære den. Det kan jeg ikke,” konstaterer Bente Jacobsen.

Yderligere informationer omkring telefonen – og hvad den kan gøre for folk med hjerneskader – kan fås ved Henrik Bryld, Tele Call, på telefon 21 12 34 56.

Se mere om DoMyDay herunder

DoMyDay produktbeskrivelse

Dansk teknologi gør kvinde med Downs syndrom selvstændig

Ny undersøgelse: Dette hjælpemiddel gør en forskel for mennesker som lider af demens

Odense Kommune implementerer DoMyDay