Gratis og Hurtig Levering

30 dages fortrydelsesret

Din kurv er tom

Fagpersonaler: DoMyDay har stort potentiale

Resultaterne fra CoLabs evaluering af DoMyDay er opløftende. Hjælpemidlet, der er rettet mod demente og hjerneskadede, er til stor gavn for brugerne, fortæller fagpersonaler.

Redigeret d. 14/2-17

De seneste par måneder har CoLab Recovery & Rehab testet Tele Calls hjælpemiddel til demente og hjerneskadede, DoMyDay, som ved evalueringen hed Nem Kommunikation. Nem Kommunikation var navnet for pruduktet under udviklingen.
Med udgangspunkt i fem forskellige cases, konstaterer Colab nu, at DoMyDay Nem Kommunikation på en række områder kan forbedre forholdene for brugerne. Repræsentanter for fagpersonalerne fortæller alle, at hjælpemidlet har været en stor gevinst for netop deres borgere. Herunder følger nogle af resultaterne fra evalueringen.

Husker pillerne

For en borger fra Nordfyns Kommune, har DoMyDay betydet, at han nu får den rette medicin på det rette tidspunkt. DoMyDay Nem Kommunikation har nemlig en funktion, der minder brugeren om, hvornår han skal tage sine piller.
I dette tilfælde har den været en stor hjælp, både for borgeren selv, men også for hjemmeplejeren.

”Han husker jo at tage sine piller. Vi måtte hele tiden tænke på, om vi skulle køre ned og se, om han havde taget dem (førhen, red.). Det gør vi slet ikke mere. Jeg ringede hver morgen til ham kl. 7 for at minde ham om, at han skulle tage pillerne,” fortæller hjemmeplejeren til den pågældende borger.

Øget selvstændighed

Netop det, at brugerne husker pillerne, er noget, flere fagfolk fremhæver som en gevinst. Den hjælp har gjort stor forskel for flere af de demente eller hjerneskade brugere. En anden af de ting der går igen hos flere af testpersonerne er, at de føler sig mere selvstændige. Det mærker en demenskoordinator og socialpædagog fra Odense Kommune, hos den borger hun er tilknyttet. Borgeren har demens.

”Hvis hun ikke havde Nem Kommunikation (DoMyDay, red.), ville hun have brug for mere støtte til strutkur. Enten af hjemmevejleder eller af den kommunale hjemmepleje. Jeg vurderer, at behovet måske ville være et besøg ugentligt af ca. 1-2 timers varighed,” fortæller vedkommende.

Fleksibilitet i hverdagen

En anden repræsentant for fagpersonalerne, en ergoterapeut fra Odense Kommune, fortæller hvordan DoMyDay - Nem Kommunikation ligefrem har gjort hendes egen arbejdsdag mere overskuelig. Førhen måtte medarbejderen planlægge sine opkald efter borgerens kalender og gøremål og foretage opkald for borgeren. I dag kan ergoterapeuten give borgeren information ud fra egne arbejdsrutiner og kalender.

”Hun (borgeren, red.) er begyndt at skrive sms’er igen. Nu kan jeg sende en sms, og så sender hun en af de der automatiske sms’er tilbage, hvor der står ’Ja’. Så ved jeg, hun har fået beskeden fra mig. Og ligeledes kan hun sende beskeder til mig. Så kan jeg sende en besked, når jeg får den fra hende, frem for, at jeg skal tænke over, hvornår jeg kan komme til at ringe og snakke med hende,” forklarer medarbejderen.

Færre opkald

Også i Region Syddanmark har en kontaktperson oplevet en mindre stressende hverdag, fordi borgeren selv har fået mere ro på. Hvor borgeren førhen havde et stort behov for at kontakte personalet for at få bekræftet aktiviteter og aftaler. kan hun nu i stedet anvende kalenderfunktionen i DoMyDay -Nem Kommunikation. Derfor er der skåret mærkbart ned på opkaldene.
Kontaktpersonen giver et bud på, hvor meget det drejer sig om.

”Jeg har ikke registreret på det, så det er en gisning, men 25 % mindre, vil jeg skyde på,” siger medarbejderen.

Ideelt hjælpemiddel for demente og hjerneskadede

Alt indikerer altså, at Tele Call har udviklet et hjælpemiddel til demente og hjerneskadede, der kan være til stor gavn for borgere i hverdagen. Denne artikel har blot henvist til nogle af de positive gevinster der kan være ved at få DoMyDay - Nem Kommunikation, hvis man er en del af målgruppen.

Hvis du vil læse endnu mere om, hvad DoMyDay kan, kan du klikke her.

Hvis du vil læse mere om DoMyDay nemkommunikation, kan du klikke her

feedback
feedback